„Арексим Инженеринг“ е един от двамата български финалисти на Schneider Sustainability IMPACT Awards

За първи път български компании преминават в европейски кръг на бизнес състезанието по устойчивост на Schneider Electric, Sustainability Impact Awards, което се провежда за трета поредна година в глобален мащаб.

Schneider Electric, обявена наскоро за най-устойчивата компания в света в класацията на списание TIME, връчи за първи път награди на местни победители от България в глобалния си конкурс за устойчиво развитие Schneider Sustainability IMPACT Awards. Кандидатите от България, които преминават в европейския кръг на състезанието, са „Арексим Инженеринг“,  производител на високо прецизни технически пластмасови компоненти и инструментална екипировка, базиран в Смолян, и Хотел „Сол Марина Палас“ – Несебър.

„Арексим Инженеринг“ са член на Българската мрежа от 14 години и активно работят по теми като Climate change, Water, Air pollution, Energy & resource use, Waste (e.g., chemical spills, solid waste, hazardous, plastic, etc.), видимо от последните им комюникета по напредъка.

Церемонията по връчването на националните награди се проведе на 03 април 2025 г. в хотел „Хилтън“ в присъствието на заместник-министъра на иновациите и растежа проф. д-р Георги Ангелов, г-жа Мила Ненова, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, и г-н Никола Барбутов, зам.-кмет на Столична община за направление „Европейски политики, международна дейност и туризъм“, а модератор беше журналистът Бойко Василев.

Sustainability IMPACT Awards е глобална инициатива на групата Schneider, обявена за първи път през 2022 година. Победители в нея се излъчват за трети път, като досега не е имало местни кандидатури от България, насочени за общоевропейския кръг от конкурса. В последното издание на инициативата глобалните победители са общо 12 от различни браншове и различни региони на света. Глобалните победители в Sustainability IMPACT Awards ще бъдат определени по-късно тази година, след като състезанието бъде финализирано по региони.

По време на събитието проф. д-р Георги Ангелов сподели, че министерството е насочило усилията си към мултиплициране на добрия пример на компании като Schneider Electric в областта на устойчивото развитие. „Вярваме, че именно този тип бизнес модел, основан на иновации и отговорност, е двигател на дългосрочния растеж в България“, добави той. По отношение на важността от фокусиране върху устойчивото развитие и ESG политиките г-н Никола Барбутов подчерта, че е време за конкретни действия и ангажименти, а не само за добри намерения. „Ако не положим усилия – и като бизнес, и като общности – ще изостанем не само в икономическото си развитие, но и в качеството си на живот“, допълни той. За усилията и действията на държавата в подкрепа на новите инвестиции в устойчиво развитие на бизнеса и индустрията по време на дискусионния панел разказа г-жа Мила Ненова.

„Фактът, че победителите у нас са от два различни сектора на икономиката, показва, че устойчивостта е релевантна и приложима за всеки бизнес“, посочи Ивелина Николова, генерален мениджър за зона Южни Балкани в Schneider Electric. „За нас е много важно да поддържаме разговора за устойчивото развитие с всички заинтересовани страни, но най-вече с бизнеса, тъй като там стратегията да се подсигурят процеси със съвременни технологични решения води до най-видим ефект. Да си енергийно независим, да имаш възможност да управляваш разходите си и да взимаш максимума от ресурсите си, да оптимизираш процесите си – това е устойчивият път на развитие, който създава предпоставки за конкурентоспособност и бъдеще. Технологиите, които правят този път възможен, са на наше разположение“, допълни тя.

Критериите, според които дадена кандидатура се квалифицира за следващото ниво, стават все по-строги на всеки следващ кръг, но изискват цялостен подход към устойчивостта още от първото ниво на конкурса. Освен конкретни внедрени процеси и технологии, свързани с управлението на енергията в съответното предприятие или друг бизнес, кандидатите трябва да покажат стратегическо мислене и прилагане на устойчив подход във всички свои звена.

Компаниите-победители за България споделиха повече за своя подход към темата, включващ собствени възобновяеми мощности, мерене и визуализации на енергийното потребление, включване на екипите си и изграждане на цялостна култура. Победителите се обединиха около мнението, че да бъдеш устойчив като доставчик на стоки и услуги е изискване на пазара и клиентите, което е съществен мотиватор за предприемане на стъпки в тази посока.

На събитието освен церемонията се състоя дискусионен панел под надслов Innovation Talk. Представители на институциите, бизнеса, браншовите организации и медиите обсъдиха значими за България теми, свързани с дългосрочната визия за постигане на устойчивост в българската промишленост в променящия се глобален контекст. Участниците стигнаха до извода, че устойчивото развитие и развитието на бизнеса не са две отделни програми за бъдещето, а общ дневен ред, и колкото повече компании го разберат, толкова по-бързо ще напредва България.