Барометърът за Доверие на Edelman за 2021 (2021 Edelman Trust Barometer)

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Барометърът за Доверие на Edelman за 2021 (2021 Edelman Trust Barometer)

Бизнесът е не само институцията с най-голямо доверие сред четирите изследвани, но е и единствената институция с 61% доверие в световен мащаб и единствената институция, считана едновременно за етична и компетентна

ТръстБъбълСлед една година бедствие и турбулентност – пандемията COVID-19 и икономическата криза, световното недоволство поради систематичния расизъм и политическата нестабилност – Барометърът за Доверие на Edelman за 2021 откри епидемия на дезинформация и широкоразпространено недоверие в социалните институции и световните лидери. Нещо повече, към всичко това трябва да добавим и провалящата се екосистема на доверие, която не успява да се изправи срещу растящата „инфодемия“ (информационна епидемия), което оставя четирите институции – бизнес, правителство, НПО и медия – в обстановка на информационен фалит и мандат за възстановяване на доверието, както и начертаването на нов път за бъдещо развитие.

Световната пандемия подлага доверието на тест

Пандемията COVID-19, която доведе до 2 милиона загубени живота и безработица, сравнима само с Голямата депресия, ускори ерозията на доверие по цял свят. Това е видимо от сериозния спад в доверие в двете най-големи икономики в света – САЩ и Китай. Американските (40%) и китайските (30%) правителства са страдат от високо ниво на недоверие според анкетираните други 26 пазара. Най-значим е спадът на доверие сред собствените жители на САЩ, вече в долната четвърт на същия показател, към което се добавят допълнителни 5% спад след президентските избори през ноември 2020, а Китай вижда 18% спад от май 2020.

Този съдбовен момент за страните по света беше представен най-ярко чрез доверието в държавните институции през последната година. Правителствата бяха в добра ситуация за кратко, изявявайки се като най-доверената институция през май 2020, когато хората им се довериха да водят битката срещу COVID-19 и да възстановят икономиката. Но правителствата се провалиха и спукаха този балон, губейки най-много точки в тази категория през последните шест месеца (спад от 8 точки глобално).

Криза на лидерството

Спадът в доверие по цял свят води до това хората да търсят лидерство и решения, като едновременно отблъскват „говорещите глави“, които не приемат за достоверни. Фактите показват, че гражданите нямат доверие на нито един от обществените лидери, които Edelman следи – държавни глави, изпълнителни директори, журналисти и дори религиозни лидери – за това те да вземат правилното решение, като за всички гореспоменати се отчита спад в доверието,

Конкретно достоверността на изпълнителните директори е на исторически ниски нива в няколко държави, включително Япония (18%) и Франция (22%), което прави предизвикателството за бизнес лидерите още по-трудно докато се опитват да се справят с настоящите проблеми.

Бурната „Инфодемия“ подхранва недоверието

МедияХората не знаят откъде или от кого да получават достоверна информация, тъй като няма достоверен лидер, към когото да се обърнат. Глобалната „инфодемия“ е двигателят на рекордно ниските нива на доверие във всички източници на новини, като социалните медии (35%) и частните медии (41%) са с най-ниските нива; традиционната медия  (53%) вижда най-големия спад в доверие с осем точки на глобално ниво.

Растящите нива на дезинформация и недоверие заплашват възстановяването от COVID-19, тъй като хората подхождат със силно подозрение и колебание към ваксината. Данните показват, че хората с ниско ниво на информационна хигиена – тези, които не проверяват източниците на информация и/или не помагат за споделянето на фактически вярна информация – са много по-малко склонни да се ваксинират в първата година, в която ваксината е достъпна (59% срещу 70% за хора с добра информационна хигиена).

Тези пандемични страхове възпрепятстват връщането на работното място, като 58% от служителите избират да работят от вкъщи от страх да не се заразят.

Високи залози за бизнеса

Тазгодишното проучване показва, че бизнесът е не само институцията с най-голямо доверие сред четирите изследвани, но е и единствената институция с 61% доверие в световен мащаб и единствената институция, считана едновременно за етична и компетентна.

БизнесКогато правителството отсъства, хората видимо очакват бизнесът да се намеси и да запълни празнотата, а големите очаквания към бизнеса за справяне и решаване на днешните предизвикателства никога не са били по-очевидни. Засилените очаквания на бизнеса поставят пред изпълнителните директори нови изисквания да се съсредоточат върху ангажираността на обществото със същата строгост, внимателност и енергия, използвана за постигането на печалби.

Не само се повишиха очакванията от бизнеса да води, но виждаме и нови области на фокус, които бизнесът трябва да адресира; например, най-важното действие за изграждане на доверие за частния сектор сега е опазването качеството на информация, като трябва да гарантира, че надеждна и достоверна информация достига до служителите и, разширени, до обществото. Всъщност повече от половината от анкетираните (53%) вярват, че когато отсъства новинарската медия, корпорациите са отговорни да запълнят информацията празнота.

Излизането от информационния фалит: Пътят напред

Бизнесът трябва да приеме разширения си мандат и очаквания, като изпълнителните директори поведат по редица познати и непознати проблеми. Важно е първо да се предприемат смислени действия и след това те да бъдат комуникирани.

Доверието остава най-важната валута в трайните взаимоотношения между четирите изследвани институции и различните им заинтересовани страни. Особено по време на турбулентност и нестабилност, доверието е това, което държи обществото обединено и където растежът се възстановява. Всяка институция трябва да изиграе своята роля във възстановяването на обществото и излизането от информационния фалит:

  • СЕОБизнесът трябва да приеме разширения си мандат и очакванията към него, като изпълнителните директори трябва да поведат действията по редица познати и непознати проблеми. Важно е първо да се предприемат значими действия и чак след това да се води комуникация за тях.
  • Лидерите на обществото трябва да водят с факти и да действат с емпатия. Те трябва да имат смелостта да говорят директно, но също така да съчувстват на хората и да се справят със страховете им.
  • Предоставяйте надеждно съдържание, което е честно, безпристрастно и надеждно.
  • Институциите трябва да си партнират помежду си, за да решават проблеми. Бизнесът, правителството, медиите и НПО-тата трябва да намерят обща цел и да предприемат колективни действия за решаването на обществените проблеми.

Изтеглете Барометърът за Доверие на Edelman за 2021 (2021 Edelman Trust Barometer) оттук.

Статията е подготвена по материал на Edelman; „Edelman Trust Barometer 2021”, който е достъпен тук.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]