С минимално мнозинство ЕП блокира компромисното предложение по пакета „Omnibus I“, което щеше драстично да намали изискванията по CSRD и CSDDD и да изключи около 80% от компаниите от правилата за устойчивост
Европейският парламент отхвърли компромисното споразумение по пакета „Omnibus I“ на Европейската комисия, което трябваше да очертае позицията на институцията относно промени в ключови европейски регулации за устойчиво развитие – включително Директивата за корпоративна отчетност на устойчивостта (CSRD), Директивата за надлежна проверка по веригата на доставки (CSDDD), Регламента за таксономията и Механизма за въглеродна корекция на границата (CBAM).
Предложението бе отхвърлено с минимална разлика – 318 гласа „против“ срещу 309 „за“ и 34 „въздържали се“, като гласуването се проведе тайно. Така инициативата се връща обратно на етап преговори в парламента и поставя под въпрос бъдещето на пакета, който цели да намали административната тежест за бизнеса, без да подкопава устойчивите цели на ЕС.
Политически сблъсък за посоката
От месеци насам депутатите са силно разделени по въпроса колко дълбоки трябва да бъдат съкращенията в изискванията за устойчивост. Левите партии настояват за по-ограничени промени, които да запазят обхвата на регулациите, докато десните и крайно десни групи искат драстично облекчаване – включително дори пълна отмяна на директивите CSRD и CSDDD.
След продължителни преговори Европейската народна партия (ЕНП) предложи компромисен вариант, който получи подкрепата на центристите и част от социалдемократите. В него се запазваше по-високият праг за CSRD – само за компании с над 1000 служители, но с добавен оборотен праг от 450 млн. евро. За CSDDD се предвиждаше значително свиване – прилагане само за компании с над 5000 служители и 1,5 млрд. евро приходи.
Въпреки постигнатия баланс, споразумението не премина. Според докладчика по пакета Йорген Уорборн (ЕНП), около 30 депутати от групата на социалдемократите (S&D) са оспорили компромиса, което се оказало решаващо при толкова близък резултат.
„Бизнесът се нуждае от яснота. Надявам се да продължим напред възможно най-скоро и да осигурим стабилна и предвидима среда за растеж и просперитет в Европа,“ коментира Уорборн след вота.
Какво включва пакетът Omnibus?
Пакетът „Omnibus I“, представен от Европейската комисия през февруари, е част от по-широката стратегия за повишаване на конкурентоспособността и намаляване на административните тежести за предприятията в ЕС.
Основните предложения предвиждат:
- Съкращаване на обхвата на CSRD с около 80%, така че задължението за докладване на нефинансова информация да важи само за компании с над 1000 служители (вместо сегашните 250).
- Ограничаване на данните, които големите компании и банките могат да изискват от малките предприятия в техните вериги на доставки.
- Оптимизация на Директивата за надлежна проверка (CSDDD) – въвеждане на изискване за пълен контрол основно на нивото на преките бизнес партньори и по-редки проверки за ефективност.
- Нови опростявания в прилагането на Таксономията и CBAM, насочени главно към малките и средните предприятия.
Комисията изчислява, че тези промени ще доведат до спестявания от около 6,4 млрд. евро годишно за бизнеса в ЕС.
Таксономията на ЕС – общият език на устойчивите финанси
Таксономията е система за класифициране на икономическите дейности, която определя кои от тях допринасят за екологичните цели на ЕС – като борба с климатичните промени, опазване на водите, кръгова икономика и защита на биоразнообразието. Целта е да се насочат инвестициите към устойчиви дейности и да се избегне т.нар. „greenwashing“.
Новите предложения предвиждат таксономията да бъде задължителна само за компании с приходи над 450 млн. евро, а за по-малките да остане доброволна. Освен това се намалява броят на показателите, които фирмите трябва да докладват, с близо 70%.
CBAM – въглеродният митнически механизъм
CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) е въглероден данък върху вносните стоки, който ще се прилага от 2026 г. и цели да предотврати т.нар. „въглеродно изтичане“ – преместване на производството в страни с по-слаби климатични правила.
Механизмът осигурява равнопоставеност между европейските производители, които плащат за въглеродни емисии, и техните конкуренти извън ЕС. Импортьорите ще трябва да купуват специални CBAM сертификати, които компенсират разликата в цената на въглерода.
Комисията предложи нов праг от 50 тона внос на стоки годишно, под който фирмите ще бъдат освободени от задълженията по CBAM – мярка, която ще изключи около 90% от по-малките вносители, без да намали реалния екологичен ефект, тъй като 99% от емисиите остават в обхвата на регулацията.
Какво следва?
След неуспешното гласуване, новият вот в Европейския парламент е насрочен за 13 ноември. До тогава се очакват нови преговори между политическите групи и търсене на баланс между желанието за по-малко бюрокрация и нуждата ЕС да остане лидер в глобалния преход към устойчива икономика.
Както отбеляза председателят на Европейския парламент Роберта Мецола:
„Днешното гласуване ясно показа, че за едни компромисът не стигаше достатъчно далеч, а за други – отиваше твърде далеч.“

