Европа даде зелена светлина на България за приемането на еврото. Това се случи в сряда, когато бяха публикувани извънредните конвергентни доклади на Европейската комисия (ЕК) и Европейската централна банка (ЕЦБ), които оценяват готовността на България да влезе в еврозоната. Финалното решение, че България влиза в еврозоната, ще се вземе на 8 юли от Съвета на ЕС във формат ЕКОФИН. С това решение ще се фиксират:
- датата за приемане на еврото – 1 януари 2026 г.;
- валутният курс, според който 1 евро се равнява на 1,95583 лева.
Месец след решението на Съвета на ЕС – т.е. на 8 август – цените в търговските обекти в България трябва да започнат да се обозначават едновременно в левове и в евро.
Изчисляването им в евро ще се случва по фиксирания курс, като ще има закръгляне до втория знак след десетичната запетая. Това важи за стоките в супермаркетите и магазините, менютата в ресторантите, ценоразписите на различни услуги и т.н. Търговците трябва да включват и двете цени както в ценовите си листи, така и във всичките си рекламни материали.
Двойното обозначаване се въвежда през август, но ще остане в сила чак до 31 декември 2026 г. – една година след въвеждането на еврото. През този период на касовите бележки ще бъдат изписвани сумите и в двете валути.
Големите вериги вече започнаха да поставят етикети с цени в двете валути, за удобство и успокоение на потребители си. Пример за това е Лидл, които са сред активните членове на Българската мрежа и с действията си показват последователност в прилагането на устойчиви политики в интерес на потребителите си. Компанията предприема проактивни действия за по-лесна ориентация на клиентите, като от 2 юни въвежда тестово обозначаване на цените едновременно в лева и в евро във всички 137 магазина на веригата като част от подготвителните действия за евентуалното приемане на еврото в България.
С предприемането на тази стъпка компанията цели да улесни клиентите в процеса на адаптация, като им даде възможност да свикнат с обозначаване на цените в двете валути, още преди началото на законовия период.
„Предприемаме тази крачка в продължение на нашата ангажираност към прозрачност и доверие. За нас е много важно да улесним клиентите, като им дадем възможност да се ориентират спокойно в предстоящите промени. За нас в Lidl процесът по настройване и програмиране на над 80 системи, използвани в дейността на компанията, беше продължителен и изискваше участието на около 350 служители“, коментира Любомир Хърсев, главен финансов и административен директор на Лидл България.
Цените в евро са превалутирани от левове при прилагане на официалния валутен курс, а заплащането на каса остава единствено в български левове до официалното въвеждане на еврото в страната, за което клиентите са уведомени чрез изрични информационни табели, поставени на видни места в магазините.

