Месец първи: отговорният бизнес като антидот срещу рецесията

- Непрекъсваемост на операции и доставки
Предприятията в първичния сектор са сред най-големите производители и работодатели у нас. Тъй като от тяхната стабилност зависи икономиката и сигурността на страната, от първостепенно значение в епидемиологичната обстановка бе да не бъде прекъсван техният работен режим. Сигурната работа на енергийните компании означава и сигурна енергийна система за битови, индустриални и административни потребители.

Компаниите от банковия сектор оптимизираха още повече дигиталните си услугите, така че да се улесни достъпността от вкъщи: Пощенска банка въведе BANK@HOME, а ОББ разшири портфолиото си от дигитални услуги с мобилното банкиране ОББ Мобайл.
За софтуерните компании работата от дистанция е сравнително позната, но дистанционната организация на работния процес, която се налага в момента, е предизвикателство за повечето работодатели. В подкрепа на бизнеса в България ТехноЛогика създаде специален пакет на облачното решение ни за управление на човешките ресурси HeRMeS eXpress STAYHOME.
Отговорните компании са добър пример за мобилизиране на ресурси при настъпването на извънредното положение. Докато то продължава да е в сила, предприятията не се ограничават до задължителните превантивни мерки като дезинфекция на пространствата и избягване струпването на хора чрез ротационен и дистанционен режим на работа. Броени седмици по-късно на втори план излизат допълнителните действия, предприети с цел да се укрепи жизненоважната верига на доставки. Редовни разплащания и изпълнение на задълженията към служителите, държавните органи и към доставчиците са гарантирани от компаниите, с което се затвърждават техните стабилни позиции, солидарност и цялостно коректно присъствие в средата по време на кризата.
- Прозрачност в комуникацията към служители и контрагенти

По отношение на управлението на комуникацията с контрагенти, примерите на членовете на Мрежата са достойни. „Е&Y“, “Aurubis” и “Технологика” представляват различаващи се по мащаб компании, които допълват действията си с подходяща комуникация. Публикации с актуална информация са достъпни на корпоративните страници и профили, адресирани до партньори и клиенти – съобщения, с които последните биват уведомени, че ситуацията няма да промени договорените доставки.
Освен официалните съобщения, можем да срещнем коментари и интервюта на експерти от съответните компании в медиите, в които те предоставят на аудиторията полезна информация за своите услуги и мерките с оглед на кризата. Подобен открит подход, разбира се, има положителен ефект върху по-широк кръг заинтересовани страни.
- Грижа за служители и засегнати колеги
Грижата за безопасността и здравето на служителите е сред първостепенните ангажименти на компаниите. Оценка на риска, инструктажи, предпазни средства, дезинфекции, ограничаване на контакти и струпвания, медицинско осигуряване и грижи, доставка на храна са сред най-разпространените мерки. В някои компании е осигурена възможност за тестване на служителите за COVID-19 за сметка на работодателя.

Отличен пример за грижа за възрастните колеги са действията на Доброволен пенсионен фонд „Доверие„: те изпратиха на всички свои 793-ма пенсиони служители хранителни продукти, което ще даде възможност на хората от най-уязвимата група в обществото да останат у дома по-дълго време, без да се налага да излизат да купуват хранa. На служителите си над 60-годишна възраст фондът предоставя 10 дни допълнителен платен отпуск за сметка на компанията.
- Грижа за уязвимите членове на обществото
С обявяването на карантината компаниите трябваше да реорганизират процесите си и да намерят възможно най-бързо оптимални решения за бизнеса си. В първоначалната суматоха се повиши рискът най-уязвимите и изолирани групи в обществото, които разчитат на корпоративна подкрепа, да останат пренебрегнати. Социално слабите, децата в социалните домове, възрастните самотни хора, хората в неравностойно положение – които по принцип са в периферията на обществото, продължават да изпитват остра нужда. Важно е в извънредни моменти като настоящия те да не бъдат изоставяни и за тази цел някои от представителите на българския бизнес се откроиха със своите жестове на солидарност.
Българската мрежа застана зад Българска хранителна банка, като призова компании и граждани да предоставят помощ чрез маски, дезифектанти, гориво, опаковъчни материали, финансови дарения и дарения на хранителни продукти от оператори на храна. Откроиха се дарението на „Захарни заводи“ от 200 000 билкови пастили, които ще бъдат раздадени на нуждаещи се домакинства в страната като част от пакети с хранителни продукти, и финансовото дарение на Kaufland България за подпомагане дейността на БХБ.

И така, след направения обзор на първите критични седмици от настъпването на COVID-19, виждаме редица компании в България адаптивни, солидарни и в готовност за обмислени действия с дълготраен резултат.
А какви ще са следващите стъпки в отговор на пандемията?
Ще следим заедно с Вас. Българската мрежа приветства жестовете на всички отговорни компании, независимо дали са членове на организацията или не.
Пишете ни на secretariat@unglobalcompact.bg.
Вижте първата статия Бизнесът в България по време на криза – отговорност и солидарност.
Обзорът подготвиха за вас: Велина Филипова § Дарина Георгиева
