Отговорният бизнес в България с обединени усилия за Transformational Governance

Обединяване на усилията за приемане на Transformational Governance и разширяване на фокуса към промяна на нагласите на всеки отделен човек са общите цели на отговорните компании на Българската мрежа

Transformational Governance с фокус върху хората, веригите на доставки и иновациите, е изборът на бизнес лидерите днес.

• Kонкурентното предимство на бизнеса днес са нови продукти и услуги, т.к. иновациите водят до ефикасност и ефективност.
• Бизнесът следва заедно да трансформира обществените нагласи към устойчивостта и да работи с всички заинтересовани страни, включително с малкия и средния бизнес.

Около тези заключения се обединиха лидерите на компании от фармацевтичния, банковия, строителния, IT и ритейл бранш у нас на първото издание на бизнес закуската на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН на тема “Корпоративна устойчивост и трансформиращо управление”. С нея на 18 септември 2024г., стартира разговор за бъдещето на устойчивостта на бизнеса в България и належащите предизвикателства, пред които се изправят най-високите нива на корпоративното ръководство у нас.

Гост на събитието беше Antonio Hautle, Изпълнителен директор на UN Global Compact Network Switzerland & Liechtenstein, една от водещите Мрежи в Европа с над 350 компании – членове от 30+ индустрии. Той представи концепцията за Transformational Governance – основан на принципи подход, чрез който бизнеса работи по етичен, приобщаващ и прозрачен начин, и спазва дължимата отчетност. За разлика от обичайното корпоративно управление, където се следват действащите регулации, трансформиращото такова се води от етично правилното, а именно регулации плюс интегриране на политики в полза не само на бизнеса и акционерите, но и на заинтересованите страни и обществата, в които компаниите работят.

Водещи днес са не само печалбите, а етичното лидерство и дългосрочната устойчивост. В последните 50 години бизнесът е създал огромно богатство, но днес вече приема ролята на балансьор между екосистемите. Макар да звучи като предизвикателство, истинската бизнес възможност за конкурентно предимство е да се създават нови продукти и услуги, т.к. иновациите водят до ефикасност и ефективност, според А. Хаутле.

В последващия разговор между изпълнителните директори на компании от фармацевтичния, банковия, строителния, IT и ритейл бранш стана ясно, че запазването на пазарите и печалбите на акционерите минава през промяна на дебата от бизнес лидерите към ангажиране на заинтересованите страни (вкл. по веригите на доставки) и обществеността. В основата са Целите за устойчиво развитие (SDG), приети от правителствата и бизнеса, които касаят всеки човек.

Успоредно с това, големите компании следва да работят чрез колективни действия в подкрепа на малкия и средния бизнес, който е гръбнакът на българската икономика, и за информиране на хората за ползите от случващите се промени.

Според Д. Цоцорков, председател на Българската мрежа, водещи в управлението на компаниите са отговорността и етичните ценности. Необходими са визионерство, стратегия за устойчивост и отговорно управление, чрез които ще бъде постигнат реален напредък.

Само през изграждане на вътрешен капацитет във фирмите и взаимовръзки между всички заинтересовани страни компаниите ще могат да отговорят на регулаторните изисквания, на очакванията на обществеността и да поддържат икономическа стабилност. Глобалният договор на ООН и Българската мрежа са свързващия хъб за тези знания за преминаване към трансформиращо управление.