Business Talks: Правата на човека: бизнес практика

Правата на човека

Във връзка с новите регулации разписването и спазването на „Правата на човека“ са не просто законово изискване, а се очаква да станат част от корпортивните бизнес култура и стратегия. По темата разговаряме с Ивана Цветкова, SDG Program manager на Българската мрежа.

Правата на човека са част от базовите права за отговорните компании и задължителен минимум в работата за устойчиво развитие. Прилага ли ги бизнесът в ежедневната си дейност?
Ръководните принципи на ООН за бизнеса и правата на човека (UNGP) пояснява, че отговорността за зачитане на човешките права надхвърля спазването на закона и представлява глобален стандарт за очаквано поведение, приложим за всички предприятия във всички ситуации. Следователно съществува и независимо от собствения ангажимент на предприятието към правата на човека. Може да има правни, финансови и репутационни последици, ако предприятията не изпълнят отговорността за спазване. Годишното проучване на Глобалния договор на ООН показва, че 72% от отговорилите компании са ангажирани с прилагането на Ръководните принципи на ООН, но 36% отбелязват, че разширяването на UNGP по цялата им верига на доставки е предизвикателство. Докато 66,9% от респондентите казват, че вярват, че правата на човека ще се превърнат в основно съображение за инвеститорите, 18% подчертават липсата на разбиране на своите отговорности за правата на човека.

Истината е, че бизнесът като цяло не само оценява важността на правата на човека, но се предприемат и мерки. Това обаче е процес, който трябва да е интегриран във вътрешните процеси на компанията, както и в подхода към отношенията с партньори. Тук идва и ролята на Глобалния договор на ООН. Ние предоставяме инструменти и ресурси, съобразени с Ръководните принципи на ООН за бизнеса и правата на човека (UNGP), тъй като спазването на местните закони може да не е достатъчно.

Извън законовите изисквания, в каква посока работят предимно компаниите у нас?
Повечето компании в страната и региона следват законовите разпоредби в сферата на човешките права в собствените си операции. Има разбира се и такива, които правят смели стъпки напред в своята работа и вече виждат резултати от финансов характер, по-добра репутация и развитие на екипа. Тук е важно и да се отбележи, че изискванията към компаниите стават все по-високи и комплексни – от новата законодателна рамка на ЕС и новите регулации, които влизат в сила, до достъп до информация за дейността и продуктите на компанията и съответно влиянието на крайните потребители. Това означава че бизнесът ще трябва да положи по-големи усилия и в сферата на правата на човека, за да има дългосрочен успех и стабилна позиция на пазара.

Какво е практическото приложение на „Правата на човека“ или са само добре разписани документи?
Да започнем от тук: Постигането на целите за устойчиво развитие (ЦУР/SDGs) не е възможно без смели действия по отношение на правата на човека: повече от 90% от 169 цели на ЦУР са свързани с правата на човека и трудовите стандарти. Да, международните конвенции, стандарти и препоръки са добре разписани документи, но те са и рамката, която трябва да има всяка една бизнес операция. При неспазване на човешките права, компаниите са изложени на множество рискове. Наказателни процедури в следствие на подадени сигнали, обвързване с партньори, които използват детски или принудителен труд, повишен риск за инциденти като случилото се с Рана Плаза, санкции в следствие на нарушения или грешна информация към крайния потребител ( например текст на опаковки), случаи на дискриминация – са само част от негативните резултати.

Чрез приложението на стандартите и изискванията, свързани с човешките права, компаниите могат да осигурят своята стабилност, интегритет и развитие на персонала, разрастване и кооперация с правилните доставчици и купувачи, като същевременно изграждат или запазват добрата си репутация и лоялни клиенти.