За силата на потребителския избор и отговорното пазаруване.
Или защо 1 има значение
Какви са правата ни като потребители? Как чрез всекидневния избор на продукти диктуваме правилата на пазара? И защо с всяка покупка гласуваме за един или друг производител?
Тези и още други въпроси, свързани с потребителското поведение, бяха дискутирани от служители на Овергаз в рамките на обучение, част от проекта на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН „Отговорният избор“. Обучението се проведе на 28-ми юли 2016 с Полина Берг и Никола Пенчев от социалната платформа „pravatami.bg: разкодираните закони“.
Газовата компания е сред инициаторите на проекта, който цели да покаже, че чрез избора си, потребителят може да насърчава или „наказва“ добросъвестните и не толкова търговци на пазара и техните производствени практики.
Интересен факт, който експертите от „Правата ми“ посочиха по време на срещата бе, че над 70% от хората са купували поне веднъж продукт с изтекъл срок на годност, но само 30% от тях са потърсили правата си. Причината е, че повечето от потребителите не знаят какви действия да предприемат и към кого да се обърнат.
Затова по време на дискусията служителите на Овергаз се запознаха с правата си при покупка онлайн, каква е разката между законовата и търговската гаранция на стоките, както и в какви случаи важат те. С помощта на ролеви игри работещите в газовата компания научиха как да предявят рекламация и към кого могат да се обърнат при неспазване на договорените условия.
Ето какво споделиха някой от участниците:
Програмата е отворена за всички компании, независимо дали са членове на БМГД.
Още за същността на програмата:
„Отговорният избор“ е част от Стратегическия план 2015 + на БМГД, представен в началото на март, за работа по Целите на ООН за устойчиво развитие – и по-точно цел № 12, касаеща отговорното потребление.
С програмата „Отговорният избор“ Българската мрежа на Глобалния договор на ООН цели, чрез прозрачност в отговорното производство и предлагане от страна на компаниите, да покаже на потребителите, че със своите постъпки и покупки те имат силата да променят производствените практики, да управляват „модата”, налагана от рекламодателите и да възпитават култура на анти-консумеризъм у себе си и младите хора.