Който търси, намира: българската компания Ecologica с решения за изхвърляне на непотребна техника
По повод новата кампания за събиране на електронни отпадъци #beatEwaste, Мрежата на отговорните компании разговаря с основателя на „Екологика“ – водещата организация у нас за извозване и рециклиране на техника. С Даниел Костов си говорим за набиращия популярност термин „кръгова икономика“ и неговите аспекти. От това какво представлява, защо е необходимо преминаване от линейно производство и потребление именно към такъв икономически модел и какво е участието на обикновения потребител в него. Запознаваме се със значението на продуктовия дизайн за израждането на по-устойчиви системи и за промяна в консуматорските навици. Не на последно място в интервюто си с него откриваме, че търсенето на екологично чисти решения ражда работещи бизнес модели…
Насърчаването на бавното потребление няма ли да се отрази негативно на производителите, от там да пострада пазарът, от там – и потребителите? От друга страна, скоростните темпове, с които подменяме техниката, имат пагубен ефект върху природата. Какви тогава са балансираните мерки за преодоляване на проблема с нарастващата консумация и замърсяването?
Нашите системи за производство и потребление стресират и увреждат естествените системи на Земята. Използваме огромни количества суровина и енергия, за да създадем милиарди продукти, които поддържат живота ни. Колкото по-богати сме, толкова повече консумираме и замърсяваме.
Трябва да направим икономиките си много по-кръгови – така ще постигнем повече, използвайки по-малко, като използваме продуктите възможно най-дълго. За да може да се развие кръговата икономика, ние трябва да работим за „забавяне” и „стесняване”, и разбира се, „затваряне” на потоците от ресурси.
Говорим за разработването и прилагането на стратегии за кръгов дизайн на продуктите, бизнес модели и формулиране на регламенти и политики. И като потребители – за развитието на нашите норми на поведение и отговорно потребление.
Как изглежда кръговият модел в производството на техника – цикълът от производството, през обработката, до връщането като суровина в производствения процес?
При сегашната линейна икономика властва принципът „добиване-производство-използване-изхвърляне“, при който близо 90% от материалите се изхвърлят. С въвеждането на малки вътрешни цикли във всеки етап или на по-големи (към предишния) можем да постигнем до 85% кръговост и до 10 години да намалим драстично количествата на изхвърляните суровини.
Нуждаем се от трайни продукти, които могат да бъдат ремонтирани, повторно използвани, реконструирани и рециклирани, като същевременно използват по-малко и по-малко оскъдни суровини.
Продуктовият дизайн е ключов, за да се даде възможност за кръговост. Например „Проектиране за ремонт” и „Проектиране за рециклиране” са дизайнерски стратегии, които имат за цел да интегрират принципите на кръговата икономика в ранните етапи на дизайна на продукта. Алтернативен ъгъл е да се увеличи функционалността на материалите и когато е възможно да се премине към други материали, които са по-малко оскъдни или имат по-малко въздействие върху околната среда, като същевременно изпълняват подобна функция.
Кръговата икономика не е кръг. Това е по-скоро динамична система от взаимосвързани продукти и силно взаимодействие на различни вериги на стойност от различни сектори. Още нещо, опасните материали и замърсители трябва да са отстранени от кръговата система, да поддържаме чисти материали цикли, които не създават здравословни проблеми или опасност за околната среда.
Каква е ролята на потребителите в кръговия модел?
Устойчивост и ръст на населението
Често се казва, че основната причина за всички наши екологични проблеми е пренаселването. Със сигурност е вярно, че днес има повече хора, отколкото някога в миналото и растежът на населението изглежда експоненциален. Най-често тази основна идея за увреждане на околната среда от населението се описва с IPAT уравнение на въздействието: I=PAT, където I = environmental impact (въздействие върху околната среда), P = population (население), A = affluence (изобилие) и T = technology (технология).
Според тази формула, ако удвоим световното население, удвояваме въздействието върху околната среда. По същия начин, ако потреблението се удвои, удвояваме и въздействието върху околната среда. От друга страна, ако проектираме нови технологии, например екологични превозни средства, батерии за висок пробег или енергоспестяващи уреди, можем да използваме технология, за да намалим въздействието на единица потребление.
Отговорността ни като потребители предполага известно потребление, което води до материално изобилие, което всъщност е нещо добро. И това се вижда в статистическите данни – БВП на глава от населението като мерител на индивидуалното потребление, е разумна мярка за човешкото развитие, корелираща с образованието, човешките права, здравето, благополучието и дори щастието на хората. Така че, ако искаме да бъдем образовани, самоопределени, щастливи, тогава трябва да имаме възможността да консумираме.
Много от съвременните стоки, които закупуваме, имат по-малко въздействие върху околната среда, отколкото ако бяха закупени преди години. Добър пример са книгите. Близо 20% от всички книги, закупени в световен мащаб за 2018, са електронни книги, а тенденциите определено са в тяхна полза. Споделянето на продукти и тяхното по-дълго използване значително ще намали отпечатъка им върху околната среда и отговорностите ни за справянето с тях след финалното им амортизиране или морално остаряване.
Онлайн образованието определено оказва намаляващо въздействие върху околната среда. Помислете сами, че карате курс, както много други хора, но не пътувате до училището или университета. Въздействието Ви ще бъде много по-малко, отколкото е било преди години.
Какво представлява бизнес моделът на Ecologica? С какви клиенти работите?
През последните години в целия свят се полагат много усилия, за да се намалят материалните загуби и да се върнат суровините в производствения процес. В „Екологика“ ние постигнахме успех във възстановяването на материали от стара електроника и повторното им връщане в производствения процес, а в края на живота на някои продукти ги връщаме за повторно използване чрез вътрешен контур на обновяване и ремонт.
Прилагаме този модел за ИТ оборудване и тонер касети, които през последните години се превърнаха в особено неприятен проблем. Липсата на отговорност от страна на вносителите на техника втора употреба и неоригинални консумативи доведоха до безконтролно натрупване на огромни количества „отпадъци-сираци“, с които потребителите не могат да се справят.
Стараем се да обслужваме всички организации и домакинства, които имат нужда от услугите ни, като все още логистичните проблеми на отдалечените населени места е трудност. Разчитаме на локални доброволчески организации, училища и бизнес кръгове, с които заедно организираме акции по събиране и извозване.
Фокусираме се върху повишаване информираността за проблема и възможните решения, отговорността на производителите и нашата – като потребители.
Как се появи идеята за Ecologica, с каква цел бе създадена – да помогне на компаниите да отговорят на нормативните изисквания, а на потребителите – да изхвърлят правилно, или с една по-голям идея за промяна в мисленето?
Беше естествено продължение на бизнеса ни с ИТ техника. Просто слушахме клиентите в техните искания да си прибираме старите уреди и търсейки решение за тях – преоткрихме повторната употреба и рециклирането на материали.
Фокусирахме се върху големите организации, които генерират много отпадъци, и години по-късно заработихме и за решаване на тези проблеми сред малките компании и домакинства. Именно в този сегмент са нужни особено силни и координирани действия, за да може проблемът и отговорностите да бъде осъзнати, мисленето – променено и да пристъпи към действия.
***************************
Кой е Даниел Костов?
Отдаден на идеята за устойчив екодизайн на решенията за поддръжка на офис техника, Даниел Костов основава през 1996 г. първата си компания за рециклиране на офис консумативи и сервизна поддръжка на ИТ техника.
Стремглавото развитие на ИТ технологиите години по-късно дооформя концепцията за кръговост и свързаност. Въвеждането на основните принципи за логистична свързаност и фокус върху спазването на законови, нормативни и стандартови изисквания позволява на Даниел да създаде заедно с Петър Гаджев компанията „Екологика“ (Ecologica), с която да обслужват големи държавни структури, финансови и производствени корпорации, помагайки им да решат проблемите си със старото ненужно ИТ и телекомуникационно оборудване.
Създава и подкаста „Практическа Екология“, в който той и гостите му говорят на достъпен език за всички аспекти на рециклирането, използването на ресурси, екодизайна за по-дълъг живот, създаване на взаимовръзки между продукти, производства и вериги на доставка. Най-важното му послание е за осъзнаване на екологичното ни въздействие и отговорността ни като потребители.
Какво е „Отговорният избор“?
Вече 5 години Българската мрежа на Глобалния договор на ООН работи за прозрачност в отговорното производство и предлагане от страна на компаниите чрез дългогодишния ни проект „Отговорният избор“. Той цели да покаже на потребителите, че със своите постъпки и покупки те имат силата да променят производствени практики, да управляват „модата”, налагана от рекламодателите, и да възпитават култура на анти-консумеризъм у себе си и младите хора. Тази година обогатяваме портфолиото на програмата като поставяме акцент върху отговорното рециклиране на електронни отпадъци с инициативата #beatEwaste.
За #beatEwaste
Инициативата предвижда лесен, интересен и удобен механизъм за ангажиране на служителите и улесняването им за отговорно предаване на стари и неработещи електронни и електрически устройства за рециклиране. Между 15 септември и 15 октомври 2020 се предвиждат акции по събиране на е-отпадъци в компаниите без струпване на хора и без рискове за тях. Партньорите от „Екологика“ ще извозят и обработят отпадъка, а генерираната от това стойност ще ни позволи да подкрепим споделена от нас екологична кауза. Инициативата е отворена за както за членове на Мрежата, така и за външни компании, университети и организации.
Можете да заявите участие не по-късно от 14 септември 2020 г. на secretariat@unglobalcompact.bg. От Мрежата ще се свържем с Вас, за да Ви водим при провеждането на инициативата.