Лидерите с „устойчиво мислене“ могат да помогнат с решаването на обществените проблеми

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Лидерите с „устойчиво мислене“ могат да помогнат с решаването на обществените проблеми

  • В свят, разтърсен от пандемии, климатични промени и граждански вълнения, на всички ни трябват отговорни бизнес лидери, които да действат в полза на обществото.
  • Проучване за лидерството, направено от Russell Reynolds Associates и Глобалния договор на ООН, доказа колко е важно „устойчивото мислене“.
  • Четири основни черти на лидерството, представени тук, могат да помогнат със задвижването на тази трансформация.

3Изминалата година ни показа това, което вероятно ще бъде непрекъснато предизвикателство през следващите години: нарастващата честота на предизвикателства, пред които лидерите се изправят и които влияят едновременно на икономиката, околната среда и обществото. От пандемии до мащабни природни бедствия и бунтове, свързани със социална несправедливост, става ясно, че се нуждаем от хора, които да решават проблемите и да надхвърлят силозите – тези хора са устойчивите лидери.

Миналата година Russel Reynolds Associates си партнира с Глобалния договор на ООН за голямо изследване, което да разпознае и разбере устойчивите лидери в бизнеса. Работата включва дълбок анализ на изпълнителни директори в различни организации по света и дълги разговори с над 50 СЕО-та и директори на бордове, които имат дългогодишен опит в постиженията както в устойчивостта, така и в корпоративното управление – успехът в една сфера не означава пренебрегване на другата.

Изследването показва, колко е важно устойчивото мислене – целенасочено убеждение, че бизнесът не е търговска дейност, отделена от по-широкия обществен и екологичен контекст, в който функционира. Но устойчивото мислене само по себе си не е достатъчно – трябва да се съчетае с правилния набор от умения, по-специално четири атрибута на лидерство, които могат да стимулират трансформацията организацията вътрешно и външно:

  • Системно мислене на няколко нива: устойчивите лидери надхвърлят дълбокото разбиране на собствената си организационна система и включват взаимодействието с по-големите бизнес, обществени и екологични системи около тях. Изключително важно е, че те преминават през всичко това, за да управляват целенасочени решения и действия, които превръщат устойчивостта в конкурентно предимство.
  • Включване на заинтересованите страни: устойчивите лидери не управляват заинтересованите страни, а ги приобщават. Те разбират, че има широк спектър от гледни точки, които са ключови за вземането на решения и включват всички тези заинтересовани страни, а където е възможно те стават активни участници в  действията, които произлизат от решенията и ползите от тези решения се споделят с тях. 
  • Разрушителни иновации: разговорите за трансформация може да са лесни, но е постигането и е трудно осъществимо. Устойчивите лидери притежават смелостта да оспорват традиционните подходи и имат желанието да предизвикат бизнеса си и индустрията – те питат защо това не може да се направи по различен начин. Те се изправят срещу бюрокрацията и правят смели инвестиции, които премахват нуждата от компромис при избора между рентабилността и устойчивостта.
  • Дългосрочни действия: устойчивите лидери не просто имат естествена ориентация към дългосрочните действия, , те си поставят дръзки цели и предприематсъгласувани действия, за да ги надминат. За да постигнат това е необходима голяма доза смелост, която им позволява да се поддържат курса въпреки вероятността от неуспех и да взимат решения, които може да са непопулярни сред краткосрочно ориентираните заинтересовани страни.

Докато всички устойчиви лидери демонстрират тези умения, не всички ги развиват по един и същ начин или по едно и също време. Всъщност изследването показва, че има три основни типа устойчиви лидери:

  • Родените вярващи: 45% от устойчивите лидери твърдят, че страстта им към околната среда или социалните проблеми се е появила в ранна възраст.
  • Убедените: 43% описват засилено разбиране за стратегическото значение на устойчивостта, докато са се развивали в кариерата си.
  • Пробудените: само 13% казват, че са преживели ключов момент на осъзнаване, провокиран от някакво значимо събитие или опит.

2Съществуват сериозни доказателства, които показват, че работният опит допринася за това дадена личност да се превърне в устойчив лидер. Изследването показва, че при този вид лидери има три пъти по-голяма вероятност да са работили на два или повече континента в сравнение с други изпълнителни директори (45% срещу 16%). Всеки трети от тях е работил в Глобалния юг в някакъв момент от кариерата си (с изключение на тези, които са от там), в сравнение с един на всеки 10 от другите ръководители. Тези преживявания вероятно разширяват разбирането им за различието между хората и културите и повишават осведомеността за обществени проблеми, с които най-вероятно не са се сблъсквали лично преди.

При устойчивите лидери съществува и повече от два пъти по-голяма вероятност да имат значителен професионален опит в две или повече функции в сравнение с други лидери (64% срещу 30%) и е много по-вероятно да имат опит в бизнес операции и веригата за доставки (55% срещу 32%). Този трудов опит предоставя на лидерите по-широка перспектива за техния бизнес и индустрия, а констатациите от операциите и веригата на доставки показват, че дълбокото разбиране на бизнес мрежите и корпоративните партньорства е полезно.

Всички тези данни водят до две много важни заключения: първо, вероятно има повече устойчиви лидери във Вашата организация, отколкото си мислите и, второ, имаме възможността да формираме и „отглеждаме“ повече устойчиви лидери в нашите редици като превръщаме хората в лидери от категориите „Убеден“ и „Пробуден“.

Ето три начина, по които компаниите могат да предприемат действия днес:

  • 1Създайте възможности, като например пътувания до по-малко проспериращи региони, където служителите ще могат да научат от първа ръка за позитивното и негативното влияние на компанията и нейните операции върху хората и околната среда.
  • Установете процеси и финансиране за служители, които искат да инвестират в развитието на нови бизнес практики и продукти, които могат да имат начални разходи, но в крайна сметка биха довели до дългосрочни устойчиви ползи. 
  • Оценете устойчивите лидери във Вашата организация и застанете зад стойността, която те създават за организацията и обществото като цяло. 

Какво сте видели Вие да прави Вашата компания, за да помогне с внедряването на устойчиви лидерски качества в организацията?

Статията е подготвена по материал от сайта на Световния икономически форум (World Economic Forum) – ще го откриете тук.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]